Academic Passion among Middle School Students

Authors

  • Ahmed Abdul-Kal Hussein College of Education for Pure Sciences-Ibn Al-Haytham, University of Baghdad, Baghdad, Iraq.
  • Susan Duraid Ahmed College of Education for Pure Sciences-Ibn Al-Haytham, University of Baghdad, Baghdad, Iraq.

DOI:

https://doi.org/10.52839/0111-000-087-015

Keywords:

Academic passion, Middle school students

Abstract

The research aims to identify the level of academic passion among middle school students. To achieve this objective, a sample of 423 male and female students was selected randomly from secondary schools in Al Qadisiyah city. The researcher developed a scale of 30 items to measure academic passion as the research tool, which included five areas (self-efficacy, uncertain control, academic integration, academic anxiety, and the relationship between the teacher and the student) according to the theory of Marsh & Martin (2008). The results showed a decrease in the level of academic passion among middle school students. There were no significant differences between males and females in terms of academic passion. In light of this, the research came out with a set of recommendations and suggestions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية

[1] بريك، السيد رمضان. (2022). النموذج الثنائي للشغف الاكاديمي لدى طلبة السنة الأولى المشتركة بجامعة الملك سعود في ضوء بعض المتغيرات، المجلة التربوية، كلية التربية- جامعة سوهاج، 97 (2)، 451-478. مصر.

[2] بكار، عبد الكريم. (2008). القراءة المثمرة مفاهيم واليات، ط 6، دار البشير، جدة.

[3] الحارثي، عبد الله بن عوض الله. (2015). الشغف الدراسي وعلاقته بالسعادة لدى طلبة المرحلة الثانوية، رسالة ماجستير، كلية التربية- جامعة ام القرى. السعودية.

[4] حسين، اية فاخر. (2023). التعليم الالكتروني وعلاقته بالشغف الدراسي لدى طلبة المرحلة المتوسطة، مجلة البحوث التربوية والنفسية/ جامعة بغداد، مجلد (20)، العدد (76)، 545 – 572. العراق.

[5] داود، احمد عودة خلف. (2016). الاندماج العاطفي وعلاقته بالأمن النفسي لدى المرشدين التربويين، مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية والاجتماعية، المجلد (2)، العدد (218)، 389 –412. العراق.

[6] سالمان، الشيماء محمود. (2022). الشغف الاكاديمي وعلاقته بالضغوط الجامعية المدركة لدى المعوقين بصرياً، مجلة كلية التربية، جامعة بني سويف، ج2، 19 (113)، 248-291. مصر.

[7] صالح، هناء هادي. (2020). الشغف الدراسي وعلاقته باليقظة الذهنية عند طلبة الجامعة، رسالة ماجستير، كلية التربية– جامعة ديالى. العراق.

[8] الضبع، فتحي عبد الرحمن. (2021). النموذج الثنائي للشغف الاكاديمي لدى طلبة برنامج الماجستير في التربية الخاصة بجامعة الملك خالد في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية، المجلة العربية لعلوم الإعاقة والموهبة، المجلد الخامس– ع (16)، 97– 122. السعودية.

[9] عبد الحميد، أسماء محمد عبد. (2019). العوامل الدافعية المنبئة بالاندماج الدراسي لدى طلاب المرحلة الجامعية في ضوء نظرية التوقع– القيمة، مجلة كلية التربية ببنها، العدد (117)، ج(2)، 179-240. مصر.

[10] عبد الصاحب، منتهى مطشر، واحمد، سوزان دريد. (٢٠١٤). التفكير الايجابي وعلاقته بالدافعية الأكاديمية الذاتية والاتجاه نحو مهنة التدريس لدى طلبة كليات التربية، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد (٤١)، ١١٣- ١٣٩. العراق.

[11] عبيس، رنا فليح، ونافل، علي تركي. (2023). شغف العمل لدى موظفي الدولة، مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية والاجتماعية، مجلد (62)، العدد (2)، 1095 – 1102. العراق.

[12] العقاد، عصام عبد اللطيف. (2001). سيكولوجية العدوانية وترويضها، دار غريب، القاهرة. مصر.

[13] علي، خمائل جهاد. (2023). اثر انموذج رحلة التدريس في تحصيل مادة علم الاحياء والشغف الدراسي لدى طالبات الصف الخامس العلمي، رسالة ماجستير، كلية التربية– جامعة القادسية. العراق.

[14] علي، مروة كريم ناصر. (2024). الاستحقاق النرجسي الاكاديمي لدى طالبات قسم رياض الأطفال وعلاقته بإدارة الانطباع، مجلة الأستاذ للعلوم الإنسانية والاجتماعية، مجلد (63)، العدد (4)، 107 – 121. العراق.

[15] العمري، صلاح الدين. (2005). التفكير الإبداعي، مكتب المجتمع العربي للنشر والتوزيع، عمان. الأردن.

[16] كاظم، نهلة سعود. (2021). قضايا العلم والتكنولوجيا والمجتمع والبيئة المتضمنة في كتب الاجتماعيات في المرحلة المتوسطة في العراق، رسالة ماجستير، كلية التربية الأساسية، جامعة ميسان. العراق.

[17] محمد، خولة احمد إبراهيم محمد، والشطري، اثمار شاكر مجيد. (2024). الشغف المتناغم لدى طلبة الجامعة، مجلة البحوث التربوية والنفسية/ جامعة بغداد، المجلد (21)، العدد (82)، 438 -460. العراق.

[18] محمد، هبة مؤيد. (2015). الاجهاد الذهني وعلاقته بالذاكرة قصيرة المدى لدى طلبة الجامعة، مركز البحوث التربوية والنفسية/ جامعة بغداد، العدد (46)، 360 – 393. العراق.

[19] المعموري، عصام عبد العزيز محمد. (2011). اثر استخدام طريقة الاحداث المتناقضة في تحصيل طلاب الرابع العلمي في مادة الفيزياء وتفكيره الإبداعي، مجلة الفتح، كلية التربية الأساسية– جامعة ديالى، مجلد (15)، العدد (46)، 105-119. العراق.

[20] الموسوي، محمد سبتي عيسى. (2019). فاعلية برنامج ارشادي بالأسلوب الواقعي في تنمية الشغف الدراسي لدى طلاب المرحلة المتوسطة، رسالة ماجستير، كلية التربية– جامعة ديالى. العراق.

[21] نصر الله، حوراء حسين احمد. (2018). الشغف الدراسي وعلاقته بأساليب التفكير عند طلبة المرحلة الثانوية في مدارس المتميزين، رسالة ماجستير، كلية التربية بنات- جامعة بغداد. العراق.

[22] النوابسة، فاطمة عبد الرحيم. (2013). الارشاد النفسي والتربوي، ط1، مكتبة الملك فهد الوطنية، الرياض. السعودية.

[23] وزارة التربية. (1985). نظام المدارس الثانوية، رقم60 لسنة 1968، مطبعة وزارة التربية. العراق.

المراجع الأجنبية

[1] Ahmad, Susan Duraid & Majed Saleem Aziz (2018) The Effect of cognitive Modeling Strategy in chemistry achievement for students, Opcion, 34(17 special):498-520.

[2] Ahmed , Susan Duraid & Sahla Hussein Qalander. (2019). The Flexible Thinking and its Relationship to the Cognitive Motivation and the Social Interaction among University Students , Opcion , A no 35 , Especial N 22 , 2899 – 2921.

[3] Ahmed, S. D. (2020). The Impact of Fishbone Strategy in the Achievement of Chemistry and Visual Thinking Among the Seven Grade Students. Utopia y Praxis Latinoameriana, 25(11), 305-314.

[4] Ahmed, S. D. and Qaes A H (2023): The Effect of Daniel’s Model on the Achievement of Chemistry Among Fifth Grade Student, Journal Of Educational and Psychological Researches, vol. 20(78):362-386.

[5] Ahmed, S. D. and Qaes A. H. (2023): Twenty- First Century skills Among Secondary School Students, Journal Of Educational and Psychological Sciences, 153:87-116.

[6] Ahmed, S. D., & Jawad, A. A. (2023). The Effect of SPAWN Strategy on the Life Skills among the Second Grade Intermediate Students. Journal Educational and Psychological Research, 20(78), 387-421. https:doi.org10.52839111-000-078-013.

[7] Anderson, S. (2019). Promoting Academic Buoyancy as A Pro-Active Approach for Improving Student Mental Health and Wellbeing in Imagining Better Education, Conference Proceedings, Durham University, School of Education, Imagining Better Education, 33, 11-12.

[8] Collie, R. J., Martin, A., J, Malmberg, L. E., Hall, J, & Gins, P.,.(2014). Academic Buoyancy, Students achievement , and the linking role of control, A cross-lagged analysis of high school student school of Education, University of New South Wales.

[9] Comer Ford, J., Bateson, T., & Tormey, R., (2015). Academic Buoyancy in Second level schools : Insights From Ireland, Procedia-social and Behavioral Sciences 197, 98-103.

[10] Curran, T., Hill, A. P., Appleton, P. R., Vallerand, R. j.,& standage, M., (2015) the psychology of passion: A meta-analytical review of a decade of research on intrapersonal outcomes. Motivation and Emotion,39 (5), 631_ 655.

[11] Handy, Qaes.A.& Ahmed, Susan, duraid (2023). The Effect of Daniels Model on The achievement of chemistry among The Fifth Scientific Grade Students, journal of Namibian Studies,33 (S1):857-879 https://namibianstudies.com/index.php/JNS/article/download/468/326/924.

[12] Hassan, H.Kh., & Ahmed, S. D. (2024). The Effect of the PQ5R Stategy on the Achievement of Chemistry Among Fifth Grade Science Studen, Al-Ustad Journal for Humanities and Social Sciences, 63(1), 244-268.

[13] Hassan, Huda Khalil and Ahmed Susan Duraid. (2024) The Effect of the seven-step PQ5R Strategy on Meta comprehension among Fifth-Grade Science Students, Journal Of Educational and Psychological Researches Volume 21, Issue 83, Pages 137-157.

[14] Jalil , Wasan Maher. (2019). The effectiveness of the controversial experimental approach in the chemical achievement and the nature of scientific knowledge for fifth grade science students. Opcion , 35(21), 1247-1282.

[15] Jawad, Lina Fouad, et al., (2021). The effect of teaching using the STEM curriculum on developing creative thinking and mathematical achievement among fourth semester students. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM ) , 15(13), 172 – 188.

[16] Kadem, hiba Hassan & Susan duraid Ahmed (2022): the effect of the hands -on the achievement of Chemistry in first intermediate grade students ,international journal of childhood specil education ,vol,13,num,(6421-6429).

[17] Khan, A. (2013). Students Passion For Grades In Higher Education institutions in Pakistan, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 112, 702-709.

[18] Majeed, Ban Hassan. (2022). The effect of a proposed strategy according to the Luria model on realistic thinking and achievement in mathematics , International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), vol. 17 , no. (24). Pp: (131-143).

[19] Marten, A,J.,& Marsh, H.W.,(2009).Academic Resilience and academic buoyancy, Multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes, correlates and cognate construct. Oxford Review of Education,35(3),353-370.

[20] Martin, A.J., & Marsh, H.W.,(2008). Academies buoyancy: towards an understand of student everyday academic resilience. Journal of school psychology, 46,53-83.Utopíay, Praxis Latino Americana, vol.25(Esp.1): 305-314.

[21] Ruiz-Alfonso, Z., & Leon, J. (2016). The Role of Passion in Education: A Systematic Review, Educational Research Review, 19, 173-188.

[22] Salimi,O.,Asadzadeh,H.,Ghotbian,N., Nazemi -Moghadam ,M. & Azizi ,Z., (2016).Effectiveness of Cooperative Learning Method on Academic Buoyancy of Male Students of Second Period Elementary School in the City of Shahriar. International Journal of Humanities and Cultural Studies. ISSN 2356-5926.

[23] Sweetman, D. & Luthans, F. (2010). The Power of Positive Psychology, Psychological Capital and Work Engagement, In: A. B., Bakker (Ed) & M. P. Leiter, Work Engagement: A handbook of Essential Theory and Research, (pp. 54-68). Psychology Press.

[24] Yuhuan Wang.& Jianzhong Xu., (2018)"The Journal of Educational Research": "Enhancing Students Passion for Learning: A One-Year Intervention Study",476 – 488.

[25] Zaki, R. M. and Ahmed, S.D (2024). The Crystallized Intelligence among The Intermediate School Female Students. Al-Ustad Journal for Humanities and Social Sciences, 63(1), 146-160.

Downloads

Published

2025-10-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Academic Passion among Middle School Students. (2025). Journal Of Educational and Psychological Researches, 22(87), 192-202. https://doi.org/10.52839/0111-000-087-015

Similar Articles

1-10 of 714

You may also start an advanced similarity search for this article.